Thursday 9 June 2016

KELUAR ANGIN (TERKENTUT)

KELUAR ANGIN (TERKENTUT)
-------------------------------
"Badan saya ni memang banyak anginkan? Sampai terkentut saya lepas kena urut,"

"Biasalah awak, dah masuk hari ke-15 tak berurut. Mana tak berangin badan tu,"

"Baby saya jaundice tinggi. Kena warded,"

Bersalin normal tapi 2 minggu lebih tak berurut. Bukan setakat angin seluruh badan, rahim pun tak kecut. Macammana pula nurse bagitahu kat dia yang rahim dia dah kecut? Confuse sangat.

Masa urutan bahagian perut especially bahagian rahim saya urut tapi bukan disengkak, terasa ada angin dan barulah lembut bahagian perut dia especially bahagian ari-ari compare dengan sebelumnya memang keras membatu. Beliau sendiri terasa kurang selesa di bahagian ari-ari beliau.

Disebabkan terlalu busy uruskan baby yang kena warded, bengkung pun tak dibeli. Pakaian utama ibu selepas bersalin adalah kain bengkung. Berbengkung adalah sangat elok dipakai sepanjang tempoh berpantang dan di antara kebaikannya adalah:

��membuang angin dalam badan.
��mengecutkan rahim (perut buncit).
��menyokong tulang belakang.
��membentuk postur badan yang cantik (slim).
��mengelakkan rahim jatuh.
��memperbetulkan kedudukan rahim.
��mengeluarkan darah kotor.

Pemakanan juga harus dijaga sepanjang tempoh berpantang dan elakkan makan ikan masin goreng di awal 14 hari berpantang di mana ikan masin boleh menyebabkan darah nifas berbau dan begitu juga ikan bilis dielakkan 7 hari selepas bersalin di mana ikan bilis bersifat bisa dan tajam. Jika ibu berpantang lain makan okay tak bermakna badan kita juga okay.

Rawatan paling utama bagi ibu selepas bersalin adalah urutan, bertungku, pakai param, pilis dan tapel serta berbengkung. Then boleh top-up dengan lulur badan, masker badan, bertangas dan lain-lain. Semua barang rawatan disediakan oleh saya kecuali kain bengkung sahaja tidak saya sediakan. Saya hanya bantu pakaikan sahaja.
Masalah nak mendapatkan kain bengkung? Insya Allah setiap masalah ada jalan penyelesaiannya. Saya boleh bantu anda mendapatkannya pada harga yang mampu milik serendah RM50. Bukan itu sahaja bagi anda yang ingin mendapatkan set bersalin juga saya ada menjualnya. Malahan, sebelum anda membuat keputusan untuk membelinya, saya consult anda terlebih dahulu bagi tujuan pemahaman mengenai produk yang dijual.

Hari ini kita rasa sihat. But, after 4 series, kesannya barulah dirasai. Anda yang rasa dan bukannya saya. Rawatan bukan sahaja luaran malahan juga dalaman. Rawatan dalaman dengan Jamu Kunyit Warisan Nenda dari nenda ke cucunda.
-------------------------------
Call/whatsapp: +60176325250

#kaknurulzhomespa
#pakejrawatanibuselepasbersalin
#urutanibuselepasbersalin
#tungkubadan
#param
#pilis
#tapel
#ikattalibengkung
#setbersalinnawal

No comments:

Post a Comment